Project Kitchen #1 - Theme: Eco villages

Tema

Ekobyar

Projekt i fokus

Ekobyn Tallberget
R:ekobyn
Kvarteret Gränslandet
Uddebo

“Kock”

@kristofer

Plats

Zoom, länk till samtal: https://zoom.us/j/794978884

Format

Fint att du styr upp @kristofer!

Kort om Rekobyn som kan kanske vara intressant att veta.

Vi är en ekonomisk förening (ca 10 pers) som är i sluttampen på ett ca 3årigt LEADER projekt för att skapa en detaljplan för ett ca 8Ha stort område som ligger i utkanten av byn Röstånga mitt i Skåne (där jag för övrigt redan också bor).

Vi har enligt planen om den går igenom ritat på upp till 7000m2 bo yta och ca 1500m2 yta för verksamheter.

Stort fokus finns på verksamheter som för min del har handlat mycket om biologisk cirkulation och produktion. Biokol, kompostering, svamp, plantskola och fröer är intressanta spår för att vara en utgångspunkt till en regenerativ hub. Lärande är också ständigt inkluderat i verksamhetstankarna.

Preliminär detaljplan:

Designskiss:

Ser fram emot att pratas!

1 Like

Tack för detta initiativ @kristofer!

Vårt projekt är verkligen precis i startupfasen. Ambitionen är att starta en ekoby som är självförsörjande på mat och energi och med närhet till Stockholm så att det är möjligt att jobbpendla dit.

Vi tittar nu på mark vid Kungsängen (Lennartsnäs), som i dagsläget är okänlig åkermark. Helst skulle jag dock vilja bygga något där det redan finns befintlig bebyggelse så att vi inte behöver ta åkermark i anspråk.

Mina två frågor är därför tips på plats och tips kring ekonomisk modell.

Ser fram emot att prata!

2 Likes

Hej. Jag ser fram emot att prata med er senare idag! Lite kort om Uddebo. Sedan tolv år tillbaka har jag jobbat väldigt aktivt för att skapa praktiska förutsättningar för att människor ska kunna leva enklare, billigare och ha möjlighet att ägna sig mer åt sina intressen och relationer. Det har jag gjort genom att mäkla och sälja ödehus, anordna events, kurser och projekt samt skriva en stor mängd ansökningar och bjuda in till många möten. Resultatet har blivit att ca 200 nya invånare har flyttat till byn och ca 40 föreningar och intiativ har startats varav ungefär 1/4 handlar om självförsörjning och cirkulär ekonomi. Här är en sammanställning https://docs.google.com/document/d/1yK_2WmxZCxWtSl3kZjWy3zoEpb2F1JqSJzZTa1mJOvw

Det senaste projektet jag driver är Uddebo småhusby som handlar om nybyggnation på den gamla fotbollsplanen där vi nu gjort detaljplan, sökt bygglov och börjat bygga fem av åtta hus.
Hörs snart!

2 Likes

har förresten gjort en illustration av best case scenario som vi vill få till (men har issues med Kommun och Länsstyrelse för) kring vatten och avlopp. Pratar gärna mer om den om någon är intresserad:slight_smile:

För en ordentlig introduktion av Biochar och hur det relaterar till ekobyar. Kolla denna presentation från Albert Bates i en ekoby i Lettland:

1 Like

Ikväll kl 19

2 Likes