Mönster för en lokal kooperativ mathubb

Jag skissade på ett mönster och undrar vad ni tror om detta?

Kärnan är alltså:

En kooperativ lokal grossist som drivs tillsammans av privatpersoner (konsumenter), producenter och anställd personal.

• En grundarperson/eldsjäl tar inititativ.
  • Bildar kooperativ tillsammans med konsumenter och producenter
  • Blir själv anställd för att sköta daglig drift. Men, förening förlitar sig också på medlemmars engagemang.
  • Endast medlemmar har tillgång till lagerbutik utifrån modellen:
    • För att handla måste du vara medlem.
    • Om du är medlem måste du jobba.
  • Gentemot externa aktörer jobbar kooperativet som en grossist och säljer till marknadspris. Externa aktörer inkluderar andra mathubbar uppbyggda enligt denna modell.

Potentiell dealbreaker: Är det ok att konsumentmedlemmar handlar till inköpspris när föreningen säljer till ett högre pris externt. Obs, föreningen säljer inte till externa privatpersoner endast till andra orgnr. Drivkraften “bli medlem för att få billigare pris” finns alltså inte. @wstyrlander, du som snackat med SKV, tror du det skulle vara tillåtet att göra såhär?

Vilka styrkor har denna modell gentemot hur “vanliga” inköpsföreningar och matkooperativ funkar?

• Grundare får en morot, dvs ett jobb med lön. Det blir lättare för grundare att våga ta steget att dra igång det hela.
  • Medlemmar handlar riktigt billigt vilket gör det lätt (are) att hålla medlemsengagemanget vid liv.
2 Likes

Jag gillar din skiss och tycker den fungerar bra rent teoretiskt! I praktiken vet vi ju inte eftersom det inte finns ännu vad jag vet.

Jag har funderat på hur Matkooperativet i Helsingborg hade utvecklat sig om någon av grundarna hade blivit anställd med överenskommelse att i alla fall inledningsvis få lön efter den vinst som blev av, eller att den anställde får 2/3 av vinsten per månad i lön.

Grundaren/arna är i början en eldsjäl som lägger massvis med timmar, spontant tror jag även att de personerna inte är i behov av en hög kontinuerlig lön utan har olika sidojobb, studerar/CSN, får pension eller är egenförsörjande av något slag.

Om Matkooperativet i Helsingborg skulle använt den här modellen tror jag verksamheten hade varit större och hade kunnat göra mer. Även sälja mer då exponering kan göras bättre, och inköp av varor med kontinuerligt.

Jag tror den modellen hade funkat för SKV, om det är privatpersoners enda möjlighet att handla i kooperativet genom att bli engagerad medlem så finns det inte två prisnivåer.

1 Like

Japp, så länge regeln måste-vara-medlem-för-att-handla är aktiv så lär det väl vara ok med SKV. Knepigare däremot att ge anställd lön som del av vinst eller liknande, där är ju förväntan från samhället tydlig att det är kollektivavtalsenliga löner som gäller.

1 Like