Market gardenening och permakultur

Presentation på Learning Lab #1

Market gardening skapar genom en bärkraftig kärna i ett småbruk ekonomisk och social hållbarhet. Med permakultur inkluderas den regenerativa aspekten av att jobba med ett klimatpositivt jordbruk.

Klara Hansson - Stadsbonde

https://stadsnaraodling.goteborg.se/modellodling-pa-angereds-gard/

Presentation

Klara skrev till mig och bad mig länka till ett blogginlägg som handlar om presentationen.

I det här inlägget vill jag utgå från en presentation jag nyligen höll för nätverket och plattformen FoodShift.se. FoodShift arrangerade en träff i Göteborg med fokus på bioregionalism och regenerativa livsmedelssystem, och jag som länge grunnat på hur vi kan använda permakulturdesign för att arbeta regenerativt med matproduktion fick möjligheten att presentera tankar kring kopplingen mellan Market Gardening och permakultur.

Som ni märker är det en mängd olika begrepp jag just hänvisat till. I texten nedan kommer jag att fortsätta beröra dem, och mer utförlig information om hur de definieras och används går att finna via sökningar på webben. För mig är senhösten och vintern en tid för förkovran och att lära nytt, är du sugen på samma upplägg så hugg tag i dessa begrepp och grotta ner dig! Det finns både filmklipp och texter att ta del av.

Läs hela blogginlägget här:

1 Like

Mycket intressant och inspirerande läsning, Tack!

2 Likes