Hemsida istället för forum på foodshift.se?

I dagsläget är discourse startsidan för food shift, besökare kommer direkt in till forumet. Vilket känns kul… och modernt. Men. Det innebär en tröskel också. Det är ju helt klart svårare att navigera forumet än en vanlig webbsida. Svårare att få en överblick.

En hemsida möjliggör för oss att tydligare välja vad vi lyfter fram för information nya användare, hur den informationen presenteras osv.

Sen finns det en teknisk aspekt av det hela också. Vi är lite inmålade i ett hörn just nu när forumet ligger direkt på huvuddomänen. Inmålade i ett hörn som … att det blir svårt att ändra/byta längre fram, när massor av länkar från externa sajter länkar in till forumet.

Helt enkelt, om vi ska göra ett tech shift för food shift så är det nu i början innan det finns mycket innehåll eller användare.

ALT 1

Vi låter det vara som det är, medvetna om att det blir svårt att addera en hemsida på domänen foodshift.se senare.

ALT 2

Vi flyttar forumet till en underdomän – talk.foodshift.se, community.foodshift.se, discuss.foodshift.se?? Och lägger en redirect från huvuddomänen. Dvs, vi bygger ingen hemsida. Men, vi har förberett för att kunna göra det senare.

ALT 3

Vi gör flytten enligt alt 2 och bygger en enkel landningssida på foodshift.se - om oss, länk till forumet osv.

Jag förespråkar alt 3. Jag tycker att det som först möter en gärna kan vara rätt kort, ev. någon illustration osv. Sen in i forumet.

Kanske också ett alternativ nummer 4?

Att vi skapar en underdomän som heter typ intro.foodshift.se som är en introduktion. Den kan man skicka eller länka till om man vill introducera någon. (samt ha som banner på förstasidan för icke-inloggade?)

Jag gillar att man kommer direkt till content, för mig lockar det mer än vad det gör att se en glossy presentation. Content kan jag utvärdera själv medan en glossy yta blir jag matad. Samtidigt vet jag inte hur man ska tänka med URL:r. Använder folk bokmärken? eller skriver man in? när jag ska till talk.theborderland.se så skriver jag ju iofs bara talk… sen fyller browsern i.

Sen är det väl en fråga om foodshift kommer att ha andra system som inte går att få in i samma interface. Om vi skulle tex behöva lägga dreams.foodshift.se så är väl kanske, community.foodshift.se bra men jag kan inte komma ifrån att jag gillar känslan av att discourse “är” foodshift…

@zaunders, jag håller med, jag gillart också. Att man kommer direkt till snacket och inte till nån glansig sida om mission/vision/ludd. Men jag håller också med @murkas om att det är bra med en förstasida, för att paketera food shift i mer lättsmält format.

Men, kanske är det @zaunders föreslår bästa medelvägen där vi får både och. Jag börjar luta åt det. Som du säger, intro.foodshift.se, eller start.foodshift.se eller nåt åt det hållet. Eller, det kan ju potentiellt vara flera landningssidor: join.foodshift.se, support.foodshift.se. Och så vidare.

Och vill vi komma på banan snabbt kan vi peka intro.foodshift.se på startsidan vi har på Notion. Den är tillgänglig för alla.

Food Shift på Notion

Jag säger inte att jag tycker vi borde göra det nu, men kanske sen. Det är ju ett lätt möjlighet att få upp en sida.

Jag tänkter så här. Gillar också att det inte är något lull-lull utan direkt till vad det handlar om… men… inte alla eller ens många kanske kan hantera att navigera, ta in och kondensera att mötas direkt av alla trådar och samtal på discource. Om de som hamnar på sidan vet vad de vill och söker efter så är det väl fine, men jag skulle önska att kunna peka dit til någon som bara är nyfiken.
Så pang på rödbetan, inga morötter i motljus, men inte heller 100 nestade trådar (sanning att säga tycker jag att det är lite rörigt och tunglastat interface på discourse, och då anser jag mig själv vara lite garvad i detta). Tror vi kan få ihop ett enkel, snygg förstasida som beskriver Food Shift samtidigt som den länkar delar av beskrivningen direkt till relevanta diskussioner på Discourse.

jag känner mig inte fäst vid att discourse ska ligga direkt på foodshift.se. Så länge vi använder domännamn så är det väl inte orimilgt att vi kommer att ha olika system för olika saker ändå även om vi jobbar med att integrera i så stor mån som möjligt.

att lägga discourse på underdomän consentar jag till jag också :slight_smile:

av de som vi pratat om så gillar jag nog community.foodshift.se bäst, alternativt kanske network.foodshift.se? Ska vi brainstorma vidare på det?

Såg ni förresten: https://menu.theborderland.se/ ? det är full on retro som gäller där!

Vi snackade om startsida på core-möte:

1 Like

Vi landade i följande på förrförra core-mötet, lägger upp här för refererns: