Accelerator for regenerative projects

Idea nurse: @kristofer

With a weak infrastructure currently supporting regenerative startup projects the failure rate of projects is high.

Projects are often under financed with weak business models not expressing long term survival capacity. The driving force behind projects are often deep passion and engagement. Those factors combined has shown to be a perfect recipe for burnout and hopelessness, threatening the vitality of the ecosystem.

Many small to medium size projects express a need and want to connect with other projects in order to exchange ideas and strengthen each other. The strength of one project matches the weakness of another and vice versa. Apart from that many regenerative projects display similar needs as “regular” startups in early stages: access to financing, access to markets, marketing, packaging, staffing, recruiting, general business and management including economics, board work, book keeping, legal matters, etc. Projects focusing on sustainability/regeneration also express a need to find external support in areas a “regular” startup would regard as their core business: concept development, business development, graphical design etc.

Food Shift is planning to launch an accelerator program supporting these regenerative startups, increasing their chances to success while at the same time strengthening the whole ecosystem.

:spiral_notepad: Working docs – Accelerator program

Current status:

2019-08-19

• Early planning, scoping
  • Recruiting partners
  • Securing project financing

Jag tror starkt pĂ„ att en accelerator Ă€r ett bra sĂ€tt att stĂ€rka ecosystemet kring regenerativa “startups”, alltifrĂ„n kollektivodlingar till mer regelrĂ€tta företagsidĂ©er med klassisk marknadspotential.

Jag och @zaunders pratade om en tydlig skillnad mot mĂ„nga acceleratorprogram riktade mot startupvĂ€rlden i andra sektorer. Fokus pĂ„ vĂ„rt program behöver ligga pĂ„ kollektivt lĂ€rande och utvecklande av affĂ€rsidĂ©er tillgĂ€ngliga för allmĂ€nt bruk Ă€ven efter programmets slut. Vi pratade om saker som working out loud, symmathesy, creative commons och open sourcing. Öppen dokumentation behöver ligga i kĂ€rnan av arbetssĂ€ttet och till viss mĂ„n Ă€ven porösa grĂ€nser dĂ€r projekt och individer som inte “tillhör” den aktuella kohorten Ă€ndĂ„ öppet tillĂ„ts interagera med material och deltagarna i programmet.

Vi utformar program sÄ att det finns gott om möjligheter för personer i vÄra nÀtverk att kliva in pÄ korta eller lÀngre inhopp och bistÄ med sin expertkunskap.

@Michael – juridiken?
@Oscar_Hafvenstein – old game / new game / digitalisering / osv?
@marcus.bergh & Coompanion – företagsidĂ© / kooperativ / osv?
@joelfuterra & Futerra – strategi / creative / osv?

ambitiöst, och lovvÀrt. sitter just nu med ett upplÀgg mot TVV som liknar detta.

nÄgra frÄgor:

hur definierar vi regenerativa vs samhÀllsnyttiga, eller hÄllbara initiativ?
hur tÀnker vi kring finansiering för dels acceleratorn, dels skalbara case?
hur tÀnker vi kring fysiska och digitala möten, on-site kontra online?

en annan frÄga till @zaunders: du har ju deltagit i sopact acceleratorn. vad fick du med dig dÀrifrÄn, och pÄ vilket sÀtt skulle den hÀr satsningen skilja sig (vara bÀttre) mot det upplÀgget?

Bra och viktiga frÄgor! Jag tÀnkte sÀtta ihop ett första online-möte under nÀsta vecka och hoppas att du har möjlighet att delta.

NĂ„gra korta reflektioner:

GrĂ€nsdragningen Ă€r Ă€r svĂ„r men ocksĂ„ rolig att göra. Jag pratade med @zaunders om att kanske köra varje omgĂ„ng med ett övergripande tema. DĂ„ Ă€r det fritt upp till oss att vĂ€lja ett Ă€mne som vi anser faller inom definitionen “regenerativt”. John Thackara listar nĂ„gra bra övergripande teman i detta videoklipp (som jag rekommenderar varmt):

• Commoning
  • Transition
  • P2P
  • Local Money
  • Bioregionalism
  • Hackers/DIY/Makers
  • Care Economy

Finansiering. Detta kan vi ju utforma pÄ mÄnga olika sÀtt. Spontant tycker jag det vore kul att ansluta ganska mÄnga partners som kanske inte bidrar med finansiella medel i nÄgon större utstrÀckning men dÀremot med tid och expertis. Konkret finansiering behöver dock finnas för projektledning, lite marknadsföring, kanske lokalkostnader, resekostnader, etc. Om acceleratorn ocksÄ innebÀr finansiellt stöd till deltagande projekt fÄr vi vÀl diskutera.

Fysiskt/digitalt. Det fysiska mötet Àr prioriterat tycker jag. SÄ, inte endast digitalt. Vi pratade ocksÄ om vikten av att bygga en community mellan deltagarna. Att stödet de erbjuder varandra under resans gÄng Àr nog sÄ vÀrdefullt som det externa experter kan erbjuda. Minimum ett startdygn/helg, ses nÄn gÄng pÄ mitten plus en avslutande trÀff. Allt beroende pÄ programmets lÀngd sÄklart.

@marcus.bergh, koppla gÀrna upp dig pÄ vÄr Slack-kanal dÀr smÄprat och mötesinbjudningar osv hÀnder.

https://foodshift.se/slack

2 Likes

Absolut @marcus.bergh, vi pratade lite om det ikvÀll. Jag tror jag har med mig ganska mÄnga olika saker frÄn Sopact.

1. Den mest klara lĂ€rdomen Ă€r att man hade behövt “Sopacta” Sopact. Det var en accelerator som var designad utifrĂ„n, projektsökt och exekverad. Det fanns inte utrymme för iterativt lĂ€rande och direkt feedback i den utstrĂ€ckning som jag skulle vilja se. Det fanns sĂ€kerligen mĂ„nga anledningar till det men den samhĂ€llsförĂ€ndring som man ville fĂ„ till tror jag inte Ă€r möjlig utan att vara mer öppen till att strukturen man jobbar med ocksĂ„ förĂ€ndras. Det hade behövt vara mindre regiditet i programet. För mycket cookie cutter formula.

2. För vĂ„r personliga del sĂ„ behövde vi specifikare hjĂ€lp pĂ„ det stadie vi var pĂ„ Ă€n vi kunde fĂ„. Jag tror att vi hade behövt mycket mindre fokus pĂ„ “vĂ„r affĂ€rsidĂ©â€ och mycket mer fokus pĂ„ vilka specifika uppgifter behöver ni lösa just nu men ocksĂ„ (nĂ€r man tittar i backspegel) mycket mer fokus pĂ„ “hur organiserar ni er internt?”

3. Social impact Ă€r ett för vagt vĂ€rde, eller det Ă€r inget vĂ€rde alls igentligen. En social meteor skapar impact. Über skapar social impact, bara kanske inte sĂ„ mycket vĂ€rde för biosfĂ€ren (men fint börsvĂ€rde och ĂŒber fanns med bland “inspirerande exempel av distruptors”). Jag saknade en gemensam vĂ€rdegrund, eller iaf ett samtal kring varför gör vi detta? Är vi redo för handling? Vad har vĂ„ra handlingar för “unintended consequenses”? Vilka olĂ€kta sĂ„r i oss sĂ€tter kĂ€ppar i hjulen för vĂ„r ambition att stĂ„ till tjĂ€nst i ett större syfte?

4. Synergi fokus. Var tjÀnar de olika personerna och verksamheterna samma huvudsyfte och vilka olika roller spelar vi i att fÄ det syftet att bli verklighet? I Food Shift Àr det klart enklare att hitta synergier för att det finns ett fokus pÄ mat/land/biologi medan Sopact var precis allt möjligt (men mest digitala grejer).

SÄ alla dessa delar Àr saker vi pratar om att göra bÀttre, eller iaf att göra annorlunda.

Lite uppdateringar frÄn kortare möte idag (20 Aug 2019)

Vi pratade lite om vikten av sprÄk. Vilka ord man anvÀnder gör vÀldigt stor skillnad i vad som hÀnder i framtiden. Viktor hade gÀrna sett helt nya termer, svÄrare att kanske övertyga makthavare om att stödja ((okÀnt och luddigt = riskfyllt) < riskfritt) men om man anvÀnder termer som inkubator/accelerator etc sÄ tror vi att vi vet vad vi menar, och andra tror att de vet vad vi menar. Det ger oss mindre rörelse utrymme för att faktiskt hitta nya vÀgar.

Eftersom jag lyssnade pÄ Jordan Hall i en podcast pÄ vÀg in i mötet sÄ tÀnkte jag dÄ pÄ det hÀr med simulated thinking contra actual thinking. Ord som vi kÀnner till Àr en slippery slope ner i samma spÄr som vi Àr vana att vara i.

Vi pratade om Bioregionalism och hur att ha det som en backdrop till det vi gör ger oss en betydande skillnad, kanske “the difference that makes a difference”.

En tanke som kom upp var att ha tvÄ paralella processer som rullar:

• Vad behöver du för din verksamhet (och person) just nu?
  • Vad behöver bioregionen av dig just nu?

Vi pratade om mentorer för programmet, för deltagare men ocksÄ för programmet som helhet. Exempel pÄ personer som florerar:
John Thackara, Danel Wahl, Nora Bateson, Joe Brewer, Kate Raworth

Vi pratade om vi skulle kunna hitta nÄgra nuggets of wisdom pÄ: thefamily.co

Vi pratade ocksÄ om att validera idén pÄ nÀtverkstrÀff #1 med de som blir deltagare dÀr. FrÄn era perspektiv, ser ni behovet av det hÀr? Vill ni vara med?

Knyta till sig en solfjĂ€der av kompetenser som vill vara till tjĂ€nst för skiftet

Mycket baserat pÄ mitt selektiva minne hÀr, fyll gÀrna pÄ @murkas och @kristofer

tack för fylligt svar! sÄ ni vill initiera ett slags accelerator för initiativ inom permakultur? omstÀllning? tÀnker ni er en nationell satsning, ska det vara ett el flera epicentrum för satsningen, i sÄ fall var? om ni inte i första hand tÀnker pÄ digitala lösningar, vad Àr ett typiskt case? vad menas med bioregion? ursÀkta alla frÄgor, men jag försöker förstÄ vad ni vill uppnÄ och hur vi ev kan bidra hÀr. av de namn du nÀmner kÀnner jag bara till daniel och nora, de andra mer flyktigt. hur skulle dom bidra? vad skulle din/er roll vara? hur skulle satsningen finansieras (hÀr upprepar jag delvis frÄgan jag stÀllde tidigare)?

Det regenerativa förhĂ„llninsgssĂ€ttet överlappar till stor del begreppen omstĂ€llning och permakultur men lĂ€gger ocksĂ„ tonvikt vid att hĂ„llbarhet inte rĂ€cker. Betonar att vi mĂ„ste Ă„terskapa det som gĂ„tt förlorat, bĂ„de nĂ€r det handlar om biotoper, ekosystem, biodiversitet osv men Ă€ven vĂ„r egen relation till naturen och platsen. Bioregionalism Ă€r ett centralt regenerativt begrepp som tar sin utgĂ„ngspunkt i de naturliga geografiska förutsĂ€ttningarna pĂ„ en plats med vattensystemen i botten. MĂ€lardalen skulle kunna definieras som en bioregion som inte tar hĂ€nsyn till lĂ€nsgrĂ€nser osv. Nildalen Ă€r Ă€nnu tydligare ett biologiskt och ekologiskt sammanhĂ€ngande system oberoende av nationsgrĂ€nser. Östersjösamarbetet kring havsekologi kanske skulle kunna definieras som ett bioregionsprojekt.

Ping @zaunders och @murkas, det Ă€r dags att vi skriver ihop “Regeneration 101”, med lite bra lĂ€nkar osv.

A bioregion is not an abstract model; it describes social as well as ecological systems that are unique to each place. The ways these social and ecological systems interact with each other are as significant as are list of species and social assets.

http://thackara.com/place-bioregion/bioregions-notes-on-a-design-agenda/

Det Ă„terstĂ„r att utforska och avgöra. Vi bjuder in till ett möte under nĂ€sta vecka sĂ„ kan vi diskutera detta. Samma gĂ€ller din frĂ„ga kring finansiering. ÅterstĂ„r att utforma, beroende pĂ„ programmets omfattning och utbredning finns mĂ„nga olika vĂ€gar att gĂ„.

Vilken sorts deltagare ser vi? LĂ„t sĂ€ga att det övergripande temat Ă€r “Local Economy”. Vilka Ă€r systemen som definierar spelplanen för den lokala ekonomin? Det förarbtetet, den researchen behöver vi göra. Sen skulle vi vilja hitta en mix av projekt/företag/individer som alla jobbar för att förĂ€ndra de systemen. Ett projekt kanske jobbar för att involvera nyanlĂ€nda i det lokala nĂ€ringslivet. Ett annat jobbar med att pressa juice pĂ„ lokala rĂ„varor. Ett tredje utvecklar en it-plattform för lokal logistik eller ett decentraliserat Uber dĂ€r en större del av förtjĂ€nsten stannar hos de lokala förarna. Olika utmaningar men i grunden samma drivkraft och samma röda trĂ„d.

Hur involverar vi nyckelpersoner? Vi pratade idag om att utifrÄn det övergripande temat försöka rekrytera personer som Àr föregÄngare inom just det fÀltet. Dessa nyckelpersoner skulle hjÀlpa programmet att fÄ en tydlig röd trÄd. Hur mycket skulle de bidra och med vad? Inleda programmet med workshop, mentorskap under gÄng, avsluta programmet, följa upp, utvÀrdera. Jag skjuter lite frÄn höften nu, detaljer Àr Àn sÄ lÀnge knapphÀndiga som du mÀrker. Vi befinner oss lÀngst till vÀnster pÄ skissen nedan. Vilket Àr helt i sin ordning för ett projekt som rullat i knappa 24 timmar. :slight_smile:

1 Like